Over de helft van mijn tijd hier - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Femke Timmerman - WaarBenJij.nu Over de helft van mijn tijd hier - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Femke Timmerman - WaarBenJij.nu

Over de helft van mijn tijd hier

Door: femketimmerman

Blijf op de hoogte en volg Femke

20 November 2010 | Spanje, Gijón

Lieve mensen,

Zoals jullie lezen ben ik al over de helft van mijn tijd hier. Maar vanaf nu gaat het snel. Nog een paar weken gewoon les, een reisje, bezoek, kerstvakantie en de examens…

We zijn inmiddels weer 2,5 week verder dus het is wel weer tijd om iets van mij te laten horen.
De afgelopen tijd heb ik eigenlijk niet veel bijzonders gedaan.
Netjes naar school geweest, mijn Spaanse taalcursus succesvol afgerond (met een 7.8 ) en ik heb door een hek het halve veld kunnen bekijken bij de wedstrijd Sporting Gijón – Real Madrid.

Wat zeker het hoogte punt was deze afgelopen weken was de grote doos die plots bij mij thuis stond, met mijn naam er op! Even dacht ik dat Sinterklaas op weg naar Nederland bij mij langs was geweest, maar het handschrift (dat ik meteen herkende) verraadde de afzender. Mijn ouders hadden mij een enorme doos met allerlei lekker Nederlands eten toegestuurd. Echt geweldig! – Wat was ik blij.

Deze week is het Internatonale film week in Gijón dus ik ben gister naar een franse film geweest met Spaanse ondertitel. Dat lijkt al ingewikkeld als je je dan ook nog bedenkt dat ze sommige personages Engels en Duits of Spaans spraken en de ondertiteling opeens Frans werd. Daarna hebben we er nog een avondje met alle Erasmus studenten aan vast geplakt. Daar kan ik wel echt van genieten. Een beetje praten met allerlei verschillende mensen en culturen en eigenlijk is het de beste manier op hier mijn Spaans te leren naast alle gezelligheid.

Omdat ik me stiekem soms ook een beetje verveel heb ik voor de komende weken het een en ander gepland. Volgend weekend komen waarschijnlijk mijn klasgenootjes uit Madrid. Die nemen dan ook hun huisgenootjes mee dus lekker druk en erg gezellig natuurlijk. Die week daarop ga ik 5 dagen naar zuid Spanje (dat kan namelijk omdat er weer eens 3 feestdagen zijn + een weekend). Daar gaan we de steden Sevilla, Granada en Cordoba bekijken. Die toch bekend staan als de mooiste (en warmste) steden in Spanje. Daar heb ik echt onwijs veel zin in!!
Over 4 weken komen Wilco en Danielle langs om hier 4 dagen te verblijven en dan ga ik met dezelfde vlucht terug voor mijn 2 weekse bezoek aan Nederland die ik in het vorige verhaal ook heb genoemd. Ik moet bekennen dat ik bijna elke dag even op de kalender kijk hoeveel nachtjes dat nog duurt. Ik heb zo’n zin in om even weer in het koude Nederland te zijn! … nog 33 nachtjes.

Naast jullie vertellen over mijn tijd hier hoop ik iets mee te geven over de Spaanse cultuur. Daarom kort een lesje ‘Spaanse cultuur’ en mijn eigen bevindingen.
Wist je dat:

* Mensen ontzettend lui zijn in Spanje?
- Mensen vieren hier elke middag siësta houden en dan is echt alles gesloten.
- Deze van 2 tot 5 duurt. Dat is dus de hele middag.
- Om 8.00 ’s ochtends is hier nog niemand op straat te vinden is. Het leven begint hier veel later.
- Ik normaal gesproken in Nederland om 8.00 op het station in Zwolle loop.
- Er hier ontzettend veel nationale feestdagen zijn en ik dus vaak een dag geen school heb.

* Mensen hier ontzettend op hun gemak leven en nooit haast hebben!
- Caissières in de supermarkt werken ontzettend langzaam en stoppen voor jou alles in een tasje. Als de hele rij door een kassafout 5 minuten moet wachten hoor je niemand klagen.
- Mensen lopen ontzettend langzaam hier.
- Leraren komen heel vaak te laat in de les. Van de week nog een leraar 35 minuten.
- Eigenlijk praten het enigste is wat ze wél snel doen.

* Spanje ontzettend geëmancipeerd is?
- 50% van de Spaanse volksvertegenwoordigers in de Spaanse tweede kamer, oftewel de Cortes Generales – Congreso de los Diputados, vrouw is.
- Je hier ontzettend veel vrouwen ziet werken in de plantsoendiensten / vuilniswagens, als taxi of buschauffeur en andere ‘mannen banen’.
- Dat stierengevecht wel echt een mannen ‘sport’ is, omdat er slechts 6 vrouwelijke matadoras zijn.

* Wist je dat Spanje het meest gedecentraliseerd land van Europa is? En dat je dat ook merkt.
- Spanje uit 17 autonome regio’s bestaat.
- Overal zie je de vlag van de provincie terug. – In mijn geval Asturias.
- Op school praat men nooit over de Spaanse economie, maar altijd over de Asturiaanse economie.
- Vrijwel elke provincie zijn eigen oorspronkelijke taal heeft. En in ‘het Asturiaans’ 1 tijdsvorm standaard nooit gebruikt wordt!
- Je Gijón op z’n Asturiaans spelt als: Xixón. Tja, toch wel een beetje anders dus ..
- Er 3 onafhankelijke provincies zijn: Galicia, Pais Vasco (= Baskenland) en Cataluña. Hun taal is daarom ook erkend als niet-Spaans.
- Veel mensen in Spanje een hekel aan de provincie Cataluña hebben.

Tot slot:
- Dennis per ongelijk mijn fotocamera terug heeft genomen in zijn jaszak mee naar Nederland, en ik daardoor niet zoveel foto’s meer kan plaatsen.
- In veel Spaanse restaurant dode vissen in de vitrine liggen om mensen te trekken.
- Dat er enorm veel voorzieningen voor mensen zijn en daar ook ontzettend veel gebruik van wordt gemaakt - in tegenstelling tot in Nederland. Dan denk ik aan: Bankjes in een park, fitnesstoestellen in het park, de bus, speeltuintjes etc.
- De massage stoelen in het winkelcentrum bijvoorbeeld altijd bezet zijn door oude mensen.
- Ontzettend veel mensen hier een hond hebben en elke hondenbezitter in Gijón alles netjes opruimt tijdens het uitlaten.
- Ik in het ‘niet-warme gedeelte’ van Spanje zit. Het hier nu nog wel warmer is dan in Nederland (dus nog geen winter), maar dat ik in de verte sneeuw op de bergen kan zien liggen.
- Het in cafés normaal is alles van je af te gooien, zakdoekjes/drinken/ tandenstokers - alles ligt op de grond.
- Mensen hier ’s avonds om een uur of 10 eten.
- Ik hier ontzettend lang ben en daarom vrijwel geen hakken meer draag. Mensen, dus ook vrouwen - mij hier dagelijks nastaren op staat omdat ik er zo anders uit zie en vooral door mijn haarkleur.
- Dat ik op het grootste gebouw van Spanje les heb (in vierkantenmeters).
- Spanje ontzettend veel subsidie krijgt van de Europese Unie om hogesnelheidslijnen en snelwegen aan te leggen. Op mijn reis hiernaartoe ook alleen maar spiksplinternieuwe (Ja, dat is 1 woord) wegen heb gezien.
- Mensen hier vrijwel geen Engels spreken en ook echt alles vanuit het Engels in het Spaans wordt vertaald. Bijv: Bob Esponje = Sponge Bob / Chicas de Gillmore = Gillmore Girls.
- Als je Burger King op zijn Engels uitspreekt mensen geen idee hebben waar je het over hebt. Maar: Boerger king – In het Engels met Spaans accent, begrijpen ze wel.
- Dat volgens onderzoek een ruime meerderheid van de Spanjaarden tegen stierengevechten is.
- Dat er ondanks dat, nog steeds veel geld in omgaat en de beste matadoren per wedstrijd meer dan 50.000 euro verdienen.

Ik hoop dat jullie allemaal wat meer hebben geleerd over Spanje…

Tot mijn volgende verhaal! Dan vertel ik jullie over alle belevenissen in Andalusië. Oftewel zuid Spanje de regio van de Flamenco, Salsa en de échte Spaanse cultuur.

Veel liefs, - komt ie weer: Bedankt voor alle berichtjes, vooral blijven doen – en ook de kaartjes. Ik ben er echt onwijs blij mee. - en een groet uit het schitterende Spanje!

Femke

  • 20 November 2010 - 14:11

    Je Moeder:

    Hallo Femke

    Leuk verhaal geplaats, en je hebt me veel geleerd over spanje en zijn bevolking, al had ik zelf al sommige dingen ondervonden van de tijd dat we bij je waren. Jammer dat je geen foto's meer kunt plaatsen. Ik kijk wel uit na de tijd dat je weer even in Emmeloord bent. Gaan we lekker samen broodje beenham eten. Nou geniet van al je uitstapjes en hou ons op de hoogte.

    Groetjes xxx mama

  • 20 November 2010 - 19:26

    Els:

    Leuk verhaal:D
    En die wist je datjes.. beter dan dat kun je de spijker niet op z'n kop slaan. Haha.

    Liefs (L)

  • 20 November 2010 - 19:44

    Marije:

    Hee Femke!

    Bedankt voor je krabbel, leuk je berichtjes te lezen!! Veel plezier nog daar, ik blijf je volgen!

    Liefs X

  • 20 November 2010 - 19:48

    Dhr Van Duyvenvoorde:

    Eeey liefje,

    leuk verhaal weer hoor! Het lesje Spaanse cultuur komt wel herkenbaar over ja! Die mensen zijn wel erg lui, maar daar kan ik opzich wel aan wennen hoor:P Nog een paar weekjes en dan kun je, camera weer meenemen van hier. Moet je de camera ook niet in me jaszak stoppen:P voor je het weet is het ook weer voorbij he! hopelik heb je een beetje leuke dagen in Zuid-Spanje!

    (k)je Dennis

  • 20 November 2010 - 23:38

    Hanri:

    Mooi verhaal weer Zoes! (met een beetje Spaans accent)

  • 21 November 2010 - 08:51

    Hilde Jansen:

    Hey Femke,

    Wat een leuk verhaal weer met alle wist-je-datjes. Leuk gedaan!

    liefs, Hilde

  • 21 November 2010 - 09:48

    Corine:

    Hey oud-klasgenootje!

    Ik zag op je msn deze link staan en ben eens even gaan kijken wat jij aan het uitvoeren bent daar in het zonnige? Spanje!!
    Ik vond het erg leuk om je verhalen tot nu toe te lezen en ik hoop dat je nog veel plezier hebt daar!

    Liefs , Corine

  • 22 November 2010 - 16:15

    Gerjan Timmerman:

    Hey zus,

    leuk verhaal, volgens mij heb ik wel wat Spaansbloed in me want kan me wel in veel weetjes herkennen. Of anders zou ik in Spanje prima kunnen aarden.
    Succes op school, en hopelijk is je spaans al net zo goed als dat van je grote broedah. Gr.

  • 26 November 2010 - 15:46

    Jacq Annie Jolanda:

    Wij zaten jou reisverslag te lezen en zagen de foto's erg leuk maar waarom staat oma wel op de foto en mama niet? en papa ook niet is het wat overdreven om zoveel foto's van Dennis er op te plaatsen daar had best een foto van papa en mama kunnen staan dan zou mama en papa heel blij mee zijn.

    nog veel plezier in Spanje

    groetejs en veel liefs van de collega's van mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 21 Aug. 2010
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 35827

Voorgaande reizen:

06 September 2010 - 22 Januari 2011

Studie in Spanje

Landen bezocht: